Wednesday 19 June 2019

Novel: Dia... Putera Jasmineku! Bab 1 (part 3)


SOALAN pertama yang Imani dengar apabila dia sampai sahaja di rumah sewa bersama Najah malam itu adalah…
“Macam mana Najah boleh ada dengan kau ni, Iman? Bukan ke Najah keluar dengan lelaki yang bawak Myvi tadi?” soal Wani bertubi-tubi. Saat daun pintu terbuka bila dia sedang menonton televisyen, terjegul susuk tubuh Najah dan Imani. Dan serentak itu dia mula rasa ada sesuatu yang tidak kena.
“Kereta Myvi mamat tu rosak tengah jalan,” jawab Imani, malas. Dia sudah merebahkan tubuhnya di atas sofa sementara Najah pula sedang mengunci pintu.
Wani yang sedang mengunyah kuaci itu mula kerut dahi. Dia pandang Imani yang sudah terlelap itu. “Serius?”
Najah mencampakkan tas tanggannya di atas sofa sementara dia mengambil tempat duduk di atas lantai, membelakangi Wani. “That’s was horrible blind date I’ve ever faced…” katanya sambil mengeluh kecil. Tudung bawal yang terlilit elok di kepalanya ditanggalkan.
Wani yang mendengar pantas menegakkan tubuhnya. Dia kelihatan bingung. “Apa kau cakap tadi, Jah?”
Najah menggela nafas panjang, ambil beberapa waktu senggang sebelum bercerita sambil memusingkan tubuhnya menghadap Wani. “Dia cuba nak buat benda tak senonoh dengan aku…”
“Hah?!” Terkejut! Wani sangat terkejut berdasarkan kebundaran matanya membulat nyata gadis berambut afro itu memang betul-betul terkejut.
Dan Najah mula bercerita. Wani khusyuk mendengar. Kelihatan sesekali dia terangguk-angguk sendiri. Kemudian, riak wajahnya bertukar menjadi geram dan dalam masa yang sama geli.
“…thank God jugaklah, Iman ada selamatkan aku waktu tu. Kalau tak… hmmm… tak tahulah nak jadi apa.”
Dia perlu bersyukur dan berterima kasih kerana rakannya yang seorang itu ada untuk membantu. Memang dia terhutang budi kali ini dengan Imani.
“Lain kali, jangan percaya dengan orang dekat WeChat tu. Semua tu nak menipu. Nak ambik kesempatan,” sampuk Imani lantas dia bangkit sambil meregang-regangkan badannya.
Wani juga kelihatan terangguk-angguk sendiri. “Betul tu, Jah.”   
“Okey, lepasni aku janji tak nak dah main WeChat tu semua. Aku tak terdesak pun nak cari boyfriend. Hehehe.” Najah mula tersengih.
“Nad mana? Tak nampak pun dia dari tadi. Lewat dah ni takkan dia tak balik-balik kerja kot?” soal Imani yang baru hendak melangkahkan kakinya menuju kamar tidurnya. Terpandangkan kamar tidur Wani yang dikongsi bersama Nad, seorang lagi penyewa di sini yang sedari tadi tidak nampak langsung kelibat gadis itu.
Wani mula mencebik sambil membuat riak wajah menyampah. “Ada tadi balik tapi… kau paham-pahamlah. Malam-malam jumaat macam ni pergi merendeklah dengan jantan kat hotel bajet sana.”
Mendengarkan jawapan daripada Wani, Imani hanya terangguk-angguk sendiri. Gadis itu pun satu hal. Kehidupannya yang terlalu bebas membuatkan rasa kurang senang antara mereka bertiga. Banyak kali juga Nad bawa balik jantan ke dalam rumah sewa ini untuk bermalam sewaktu mereka bertiga tiada. Banyak kali juga Wani dan Najah menegur perbuatannya namun, gadis itu hanya buat tidak tahu sahaja. Perbuatan Nad itu juga mengundang rasa kurang senang kepada jiran-jiran di perumahan itu. Tetapi Nad itu seorang yang degil dan jenis tidak mahu mendengar teguran orang. Mungkin jika Imani yang menegurnya secara kasar, dia akan berubah.
“Iman, kau tegurlah dia. Sampai bila dia nak bawak jantan ke hulur ke hilir? Kalau kantoi dengan tuan rumah, masak kita weh!”
Imani hanya mengangguk kecil. Dia yang masih mengantuk itu, pantas menghilang diri ke dalam kamar tidur.


0 comments:

Post a Comment